20 lat Agencji Promocyjnej OKO

20 lat temu, 22 lutego 2000 roku Agencja Promocyjna OKO rozpoczęła swoją działalność. Początek łączył się z  inwestycjami nowej firmy: zakupem komórki „Nokia” i połączonego z faxem aparatu telefonicznego – podstawowych ówcześnie narzędzi kontaktu ze światem.

Pierwsze zlecenia pochodziły ze Społecznego Instytutu Wydawniczego Znak. Były to: promocja książki Władysława Szpilmana „Pianista”, organizacja i promocja pierwszych czterech edycji „Dni Tischnerowskich” oraz dwóch cyklów owianych legendą wykładów otwartych „Uniwersytet Latający Znaku”.  Piękny początek, wśród najwspanialszych ludzi tamtych czasów, którzy na zawsze zostaną we wdzięcznej pamięci.

W ciągu minionych lat Agencja wypromowała kilkadziesiąt książek i zrealizowała wiele projektów kulturalnych, najczęściej związanych z niestandardową promocją i popularyzacją wysokiej klasy literatury (więcej na: http://agencjaoko.pl/realizacje/).

Wielką  przygodą okazała się dziewięcioletnia współpraca z Fundacją Kościelskich, przy organizacji festiwalu, związanego z wręczeniem najstarszej polskiej nagrody literackiej. Bardzo kształcąca była praca przy promocji dużych projektów kulturalnych, wykonywana  na zlecenie  zagranicznych instytucji: Poetry Foundation z Chicago, Litewskiego Instytutu Kultury z Wilna, Goethe-Institut z Krakowa czy Ambasady Królestwa Szwecji w Warszawie. Zgromadzone doświadczenie pozwoliło lepiej realizować projekty własne, w tym  Międzynarodowy Festiwal Literatury Dziecięcej w Rabce. W trakcie minionych sześciu edycji, festiwal rozwinął się, zyskał stałą publiczność i zdobył liczne nagrody, między innymi  nagrodę IBBY za popularyzację czytelnictwa i nagrodę Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury „Przyjaciel Tłumacza”.

Równolegle, przez wszystkie lata, Agencja prowadziła działalność szkoleniową, co dało szansę osobistego poznania najaktywniejszych i najbardziej pomysłowych ludzi książki w Polsce. Z tych kontaktów zrodziła się idea, organizowanego przez Agencję od 2019 roku, konkursu i nagrody „Zwyrtała” za najlepszy pomysł promujący czytanie. Efekty pierwszej edycji były tak interesujące i spotkały się z tak dużym zainteresowaniem, że przygotowujemy się do kontynuacji.

Najpiękniejsze jest jednak to, że przez wszystkie lata istnienia udało się poznać interesujących ludzi  i pozyskać wielu przyjaciół – osoby  prywatne i instytucje –  dla których ważne są podobne wartości.  Dzięki sieciom stworzonym przez ludzi dobrej woli, możliwe stało się urzeczywistnianie wielu fantastycznych pomysłów kulturalnych i spełnianie marzeń własnych i ludzi, dla których pracujemy. Takiego osiągania wymarzonych celów, we współpracy z  przyjaciółmi, życzymy sobie na przyszłość.